Samen spelen

Wat is Scouting nu precies? Deze vraag horen we vaak en is gemakkelijk te beantwoorden. Het zijn van een Scout betekent veel dingen. Van creatief tot verantwoordelijk. Van avonden naar een kampvuur staren tot interesse in alles. Een Scout heeft alles in huis.

Bij Scouting draait alles om uitdaging en plezier, op een verantwoorden manier, en in een veilige omgeving. Scouting heeft een hele spelvisie ontwikkeld die samen is te vatten in de afkorting S.C.O.U.T.S. Deze spelvisie staat garant voor jarenlang plezier en uitdagende activiteiten.

Samen

Dit staat voor de betrokkenheid die je scouts hebben met de maatschappij, voor de onderlinge verbondenheid die scouts over de gehele wereld met elkaar voelen, en voor het internationale aspect binnen Scouting.

Code

Dit staat voor de normen en waarden (de ‘spelregels’), de ceremoniën en het fundament van Scouting.

Outdoor

Dit staat voor het buitenleven, waarbij de natuur niet alleen wordt gezien als omgeving waarin het spel van Scouting gespeeld wordt, maar ook als opvoedende waarde.

Uitdaging

Dit staat voor de persoonlijke ontwikkeling van scouts. Scouting is niet alleen een plezierige vrijetijdsbesteding, maar biedt ook mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en steeds weer je grenzen te verleggen.

Team

Dit element staat voor het werken in subgroepen (oud leert jong) en de toenemende zelfstandigheid van de jeugdleden.

Spel

Staat voor het Scoutingspel zelf, de veelzijdigheid ervan, de thematiek en het aanspreken op de creativiteit (zowel in fantasie als het creatief zijn in oplossingen).